فنون سخنوری
نوشته شده توسط : جعفر

 

سخنوری چه تاثیری در زندگی شخصی و کاری ما خواهد داشت؟ چرا باید فنون سخنوری را بیاموزیم؟ چرا باید از مهارت های بالایی در سخنوری برخوردار باشیم؟ پاسخ همه این سوالات را در این مقاله توضیح خواهیم داد. خوب سخن گفتن در جمع می تواند باعث ایجاد ارزش و ارتقاء جایگاه ما باشد. کسی که از مهارت های سخنوری خوبی برخوردار است، دیگران بیشتر به او بها داده و سخنان وی را راحت تر قبول خواهند نمود.

 

مهارت سخنوری می تواند شما را به اندازه هر استعداد دیگری که قادرید آن را شکوفا سازید در کسب ترفیع بیشتر و سریع تر یاری رساند. از طرفی، تنها راهی که می توانید مهارت خود را درباره زمینه ای خاص نشان دهید، بیان نظرات و عقایدتان به صورت کاملاً حرفه ای و آشکار است. شما در صورتی که از بهترین توانمندی برخوردار باشید اما نتوانید استعداد و مهارت خود را به بهترین شکل معرفی و نمایش دهید، به جایگاه اصلی و ارزشمند خود دست نخواهید یافت.

 

در ذیل به اختصار فنون سخنوری را خدمتتان بیان می کنیم:

1- وضوح کلام در سخنوری

وضوح یا شفافیت کلام در سخنوری باعث درک بهتر مباحث از جانب شنونده می شود. شفافیت کلام، خود متشکل از مهارت هایی نظیر: بلندی و تناژ مناسب صدا، تلفظ صحیح و کلمه به کلمه و سرعت مناسب می باشد.

2- تلفظ

ادای درست کلمات از اصول ابتدایی هر سخنرانی است.

3- کامل حرف زدن

در این مهارت شما باید اصطلاحاً با دهانی کاملاً باز، به تلفظ حرف به حرف هر کلمه، همراه با تاکید مناسب بپردازید.

4- بلندی و تناژ مناسب صدا

بلندی کلامتان باید به حدی باشد که تک تک حضار به خوبی متوجه کلامتان شوند. تناژ مناسب صدا یکی از بخش های اصلی همه ی مهارت های سخنوری است.

5- مهارت متفاوت بودن در ریتم سخنرانی

شما در حین سخنرانی تان باید با تناژهای متفاوتی سخن گفته و از این طریق هیجان لازم را برای ادامه مطلب به وجود بیاورید.

6- سرعت سخنرانی

سرعت سخنرانی تان را باید متناسب با حضار تنظیم نمایید تا همه شنوندگان به راحتی سخنان شما را شنیده و درک نمایند.

7- نحوه ایستادن در مقابل جمعیت

نحوه ارائه و حفظ حالت مناسب در هر ارتباطی باعث توسعه آن ارتباط می شود.

8- اصطلاحات عامیانه

استفاده از اصطلاحات و واژگانی که در یک گروه خاص از جامعه رواج داشته باشد.

9- اختصارها

سخنرانان حرفه ای از کمترین واژگانی که به اختصار تلفظ می شوند، در سخنرانی های خود استفاده می کنند.

10- شنونده فعال بودن

هر سخنرانی باید به بازخوردهای دریافتی از حضار توجه نماید و به تناسب همین بازخوردها به ادامه مباحث خود بپردازد.

11- واژگان بی معنا

واژگانی که باعث گمراه شدن حاضرین و دور شدن آنها از متن سخنرانی تان گردد.

12-برقراری ارتباط چشمی

نگاه کردن به حضار در بازه های زمانی مناسب یکی دیگر از مهارت های لازم برای سخنرانی است.

 خنرانی شما باید مفرح و سرگرم کننده هم باشد

 

سخنرانی زمانی بیشتر در ذهن خواهد ماند که علاوه بر مطالب جدی ای که در آن بیان می شود مفرح و سرگرم کننده هم باشد، این موضوع علی الخصوص در ایران بیشتر از سایر مناطق دنیا حائز اهمیت است، ما مردمانی با میزان شادی کم هستیم، به همین دلیل است که فروش فیلم های خنده دار در ایران چند برابر سایر کشورهاست، ما از نظر جامعه شناسی مردمانی هستیم که نیاز به سرگرمی داریم. بنابراین روی راه های سرگرم کردن مخاطب فکر کنید، پذیرایی کردن، اجرای یک موسیقی زنده، اجرای یک نمایش کوتاه و راه های دیگر کمک می کند که سخنرانی شما مفرح تر باشد.

 

 

فنون سخنوری و سخنرانی

فنون سخنوری و سخنرانی یکی از اولین مهارت هایی ست که باید بیاموزید.

 

 

پراکنده گویی نکنید، سخنرانی باید سر و ته داشته باشد

 

در مطالب قبلی که درباره ی فنون سخنوری و سخنرانی منتشر کردیم، به این موضوع پرداختیم که سخنرانی شما باید هدفی را دنبال کند، سخنرانی بی هدف، حرف زدن برای هیچ است و به بیان دیگر حرف مفت است!! به عنوان فردی که سالها در این زمینه فعالیت می کنم از سخنرانانای که برای هیچ حرف می زنند دل خوشی ندارم. برای اینکه سخنرانی بتواند به هدفی برسد باید برنامه و هدف داشته باشد، یکایک کلمات باید در خدمت رسیدن به هدف نهایی باشند، شروع، ادامه و پایان ارائه شما باید دارای سازماندهی باشد.

 

گاها از من پرسیده می شود که برای سخنرانی های فروش چکار باید کرد. دقت کنید، برای سخنرانی های “فروش” چه باید کرد؟ همانطور که می بینید در اینجا هدف فروش است، یعنی کسی که می خواهد حرف بزند باید این قابلیت را داشت باشد که در نهایت فروش را افزایش دهد، حال که هدف مشخص شد شما می دانید که اولا چه کسی می تواند سخنرانی کند، به نظرم مدیران فروش بهترین افرادی هستند که می توانند در این زمینه صحبت کنند، چون آنها بهتر از بقیه از این موضوع سر در می آورند، پیشنهاد می کنم مدیران فروش خود را به کلاسهای فن بیان بفرستید یا اینکه خودتان در کلاسهای فن بیان شرکت کنید. بعد از تعیین سخنران در مورد مخاطبان تحقیق کنید، بدانید برای چه کسانی می خواهید صحبت کنید، آیا می خواهید کالای خود را به تجار بین المللی بفروشید یا به خورده فروشان شهر، آنگاه تصمیم بگیرید که در جلسه چه بگوئید. وقتی هدف فروش است طبیعتا چند چیز دغدغه اصلی است، اولاً قیمت کالا، دوما کیفیت کالا، سوما زمان تحویل کالا و چهارماً مقایسه کالای خود با سایر رقبا، اگر بتوانید این مسائل را حل کنید خریدار دست شما را هم خواهد بوسید و از شما خرید خواهد کرد. در سخنرانی باید به این مسائل بپردازید، اینکه چگونه سخنرانی را شروع کنیم، چگونه آن را بپرورانیم و چگونه به پایان برسانیم در این فرصت نمی گنجد، امید که فرصتی پیش آید که در کلاسهای عملی شما را ببینم و به این موضوع ها بپردازیم.

 

استاد حذف کردن مطالب به درد نخور باشید

 

قبلا به این موضوع پرداختیم که سخنرانی نباید طولانی باشد، در اینجا هم به این نکته تاکید می کنیم که در زمان بازبینی سخنرانی باید شمشیر حذف مطالب غیرمرتبط و غیر سازنده را به دست داشته باشید و هر چه می توانید مطالب را کوتاه و ساده کنید، تلاش کنید که بیش از یک محور اصلی در سخنرانی نداشته باشید، محور های غیر اصلی هم حداکثر سه چهار مورد باشد، اگر مطالب بیش از حدی در سخنرانی بگنجانید به دست خود همه چیز را خراب کرده اید، آلمانی ها می گویند ” کم بیشت از زیاد است”. به این اصل استوار باشید که کم و گزیده بگوئید. مطالبی را که نمی توانید ثابت کنید، مطالبی که پشت سر شما حرف در می آورد، جزئیات غیر مرتبط با بحث و هر آنچه به درد نمی خورد را با قساوت قلب دور بریزید!!

 

 

download 2 - هشت نکته مهم در فنون سخنوری و سخنرانی از زبان دکتر رضا دهقانی ....

یادگیری فنون سخنوری و سخنرانی زندگی حرفه ای شما را متحول خواهد ساخت.

 

 

خود را فردی منطقی، فکور و مودب معرفی کنید

 

اگر در جمع های کوچک سخنرانی می کنید، یکی از بهترین راه ها برای تاثیرگذاری بر دیگران این است که خود را فکور، منطقی و مودب معرفی کنید، برای اینکه اینگونه به نظر برسید بایستی در صحبت دیگران نپرید، پریدن در صحبت دیگران باعث خواهد شد که فردی با درک پائین به نظر برسید! اجازه دهید صحبت دیگران تمام شود، بعد از اتمام صحبت دیگران، اگر صحبت آنها را پسندیدید با مکثی کوتاه که نشان از تفکری کوتاه است می توانید بگوئید ” ممنون از نظرات ارزشمند شما، من هم با شما موافقم” یا اگر نپسندیدید باز هم تشکر کنید ” ممنون از صحبت شما اما گمان می کنم که بنده با تعدادی از موارد مطرح شما با شما هنوز ارتباط برقرار نکرده ام” . در انتخاب کلمات دقت کنید، به دنبال مقابله نباشید ، سعی کنید جو جلسه را دوستانه نگه دارید، به صورت مستقیم مخالفت نکنید، به جمله بالا دقت کنید ” من به تعدادی از موارد مطرح شده از سمت شما ارتباط برقرار نکرده ام” همانطور که می بینید در اینجا مخالفت مستقیم اتفاق نیفتاده است، وقتی مخالفت به صورت غیر مستقیم باشد جبهه گیری با آن کمتر اتفاق می افتد و باعث می شود بتوانید گفتگو را در جوی سالم به پیش ببرید. در کلاسهای عملی فن بیان به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

 

مثال، استعاره، شعر، شکل، داستان، فیلم در سخنرانی استفاده کنید

 

هر چه بتوانید سخنرانی را راحت الحلقوم تر کنید سخنرانی شما دلنشین تر خواهد بود، هر جا لازم است برای بهتر فهمیده شدن موضوع از شکل،  مثال، استعارات، داستان و چیزی که به فهم سخرانی کمک کند استفاده کنید. اگر دوست دارید سخنرانی شما دهان به دهان بچرخد بهتر است از این روش ها بیشتر استفاده کنید، چون مخاطبان چیزی را به دیگران انتقال خواهند داد که در ذهنشان مانده باشد، اگر فقط حرف زده باشید، احتمالا مقدار کمی از حرفهای شما در ذهن خواهد ماند ولی اگر مثال و قصه و شمل هم داشته باشید، چیزهای بیشتری در ذهم مخاطب برای بیان کردن وجود خواهد داشت.

 

 

images 6 - هشت نکته مهم در فنون سخنوری و سخنرانی از زبان دکتر رضا دهقانی ....یادگیری فنون سخنوری و سخنرانی به شما کمک خواهد کرد که منظور خود را رساتر به مخاطب برسانید.

 

 

در سخنرانی متناسب با درک شنونده حرف بزنید

 

استفاده از مطالب علمی پیچیده، استفاده از کلمات انگلیسی و بی سروته بودن سخنرانی باعث می شود حضار نتوانند همه صحبت شما را متوجه شوند. یادتان باشد در “دام دانش” گرفتار نشوید، بدین معنا که دانستن موضوعی باعث نشود که گمان کنید همه می توانند آن را بفهمند. هر چه می توانید مطالب را بجوید و ساده و راحت به آنها انتقال دهید.

 

در سخنرانی غیر قابل پیش بینی باشید

 

استادی داشتم که یک بار از کلاس خارج شد و گفت برمی گردد، اما استاد جایی نرفته بود، او بعد از خارج شدن از کلاس از در پشتی کلاس وارد شده بود و با آرامش تمام روی صندلی آخر کلاس نشسته بود، چند دقیقه ای به صحبت های بچه ها در غیابش گوش داد و ناگهان با صدایی بلند گفت ” خوب ادامه بحث از این قرار است”، همه شکّه شدیم. بعد از گذشت سالها این کار استاد هنوز در ذهن من مانده، نظرات خود را در مورد اینکه چگونه می توانیم غیرمنتظره باشیم با ما در میان بگذارید.

 

معرفی خود را طولانی نکنید

 

مرسوم است که سخنرانان در ابتدای سخنرانی مقداری در مورد خود حرف می زنند، این معرفی را بیش از حد طولانی نکنید، این کار این ذهنیت را ایجاد می کند که شما برای کلاس گذاشتن برای خود به آنجا رفته اید. اگر مجری سالن شما را معرفی کند جلوه بهتری دارد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: